zondag 25 augustus 2013

Dag 15 - Als een vlinder

Toen ik 5 jaar was leerde mijn moeder me lezen. Een wonder vond ik het om te ontdekken dat al die losse letters samen woorden werden en de woorden zinnen. Al gauw verdween ik van de ene magische fantasiewereld in de andere. De echte wereld was toen niet altijd even prettig voor mij, dus het was fijn om vaak ergens anders te kunnen zijn. Als een vlinder vloog ik soepel de andere wereld in.
Ik las geen boeken, ik belééfde ze. En eigenlijk doe ik dat nog altijd.
Hoewel mijn leven is veranderd, de echte wereld is nu een plek om te genieten, lees ik nog altijd graag. Wel veel minder natuurlijk, sinds ik moeder ben heb ik nog maar een fractie over van de uren/dagen die ik voor lezend doorbracht. Maar ik lach nog hardop en zit ook gerust te huilen als een boek me raakt. Rust vinden om te verdwijnen in een verhaal is voor mij een geluksmomentje.
   Samen met mijn Zoons herbeleef ik de ontdekking van het lezen. Met Zoon (9) lees ik nu samen mijn lievelingsboeken van vroeger. Iedere keer een geluksmomentje op de bank als zijn broers naar bed zijn.
Hij leest zelf ook heel veel boeken. Ik vind het heerlijk om te zien dat hij zich ook zo kan verliezen in een verhaal al levert het soms ook behoorlijk wat tranen op als het erg verdrietig is.
Hij schaamde zich daar een beetje voor tot iemand hem zei dat juist die tranen laten zien dat hij een mooi mens is. Van mij wilde hij dat nooit aannemen maar sinds hij het van die ander hoorde heeft hij er vrede mee.
Hij lacht en huilt en leest soms tot veel te laat door omdat het veel te spannend is om nu te stoppen. Een geluksmomentje om zoveel van mezelf in hem te herkennen! En wat ben ik blij dat voor hem lezen geen vluchten, maar alleen verrijken van de echte wereld is. Zo hoort dat!
   Met Zoon (6) zit ik nu in de beginfase; letters herkennen, aan elkaar plakken, goed luisteren en.... het woord ontdekken. Pure magie! En ik mag dat meemaken, door zijn ogen meebeleven en hem zien groeien. Geluksmomentjes? Reken maar!
Een (ook letterlijk!) heerlijk #geluksmomentje dat ik op twitter kreeg om te delen;
@gewoonjasmijn: @3ngelenblog in de ochtend samen met dochter van 1, pannenkoeken bakken omdat we daar zin in hadden. Blije snoet! #Geluksmomentjes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten